Irena Pozar: ”Veckorevyn måste hela tiden vara relevant för unga kvinnor”
Sista numret av Veckorevyn på papper kom i december 2018. Kort därefter togs beslutet att även lägga ned på webben. Då frågade Irena Pozar om hon kunde få fortsätta driva tidningen på nätet – och fick ja. – Jag har fått jättestort förtroende, ingen har lagt sig i. Samtidigt har jag velat göra Bonnier stolta. Jag vet ju att Veckorevyn är ett viktigt varumärke för familjen, säger hon.
Irena Pozar har aldrig jobbat med papperstidningar. Hon började 2014 på sajten Nyheter24, värvades snart över till Expressen för att jobba med sociala medier och gick i slutet av 2015 vidare till en tjänst som social media manager på dåvarande Bonnier Tidskrifter.
Året därpå var det dags för nästa karriärsteg. Då utsågs Irena till digital chefredaktör för Veckorevyn – och chefredaktör är hon fortfarande. Med skillnaden att det idag bara är Irena som driver Veckorevyn, tillsammans med Frida Olheden.
– Ja Veckorevyn görs av endast 1,5 tjänst numera. Frida är redaktör och sitter med sajten. Jag skriver också, är ansvarig utgivare och håller på en hel del med affärsutveckling. Sen har vi en frilansande astrolog, vi kan inte ta bort horoskopen för då försvinner en del av vårt DNA, berättar Irena.
Veckorevyn har idag cirka 100 000 unika besökare i veckan. Läsarna är kvinnor i åldern 18 till 45 år, med en övervikt på kvinnor mellan 25 och 35 år. ”Alltid på unga kvinnors sida” står det på Veckorevyns Instagram-konto. Sedan 2019 har antalet följare på Instagram fördubblats.
– Jag är så stolt över att vi lyckats nå den målgruppen som alla vill nå men har svårt att nå – och att vi lyckats göra det med jättelite resurser, säger Irena.
– När vi startade för fem år sedan sa många att unga tjejer inte har pengar. Men det har de ju och de lägger framför allt pengarna på sig själva, De har inga barn, inga dyra lägenheter och det de får in unnar de sig saker för.
– Vår strategi är att ”alla vill vara 25 år”. Jag som är 32 år nu känner att när man var 25 var man ju liksom vuxen. Allt kan hända, man var väldigt pigg…det är den kvinnan vi vill tala till. Men den här målgruppen är väldigt snabbrörlig. Det gäller att hela tiden vara relevant för den.
Hur ofta uppdaterar ni sajten?
– Vi publicerar minst fyra-fem nya grejer varje dag och uppdaterar även gamla texter. Det är så tacksamt att ha ett brett spann. Vi kan skriva om vad som är nytt och bäst på Netflix, publicera horoskop, skriva om en influencer vars varumärke har polisanmälts för att det innehåller gift. Det är verkligen både högt och lågt.
– Rent redaktionellt vet vi vad vi ska göra och var vi ska gräva. Men det är inte alltid vi har resurser till det. Som tur är finns andra i svensk media som vill förknippas med oss och som kan hjälpa oss att få fram den här journalistiken som vi verkligen känner saknas. Vi är inte främmande för samarbeten.
Irena gör ingen hemlighet av att hon är mycket förtjust i kvällstidningar, inte så konstigt kanske med tanke på hennes bakgrund på Expressen och att hon numera även är kolumnist i Aftonbladet vid sidan av jobbet med Veckorevyn.
– Jag tror att det är positivt att jag har kvällstidningserfarenhet. Sedan jag började på Veckorevyn 2016 har jag försökt få till den där mixen av innehåll som finns i Expressen och Aftonbladet. Att man utan problem man kan skriva om både väder, smink och horoskop och ekonomi. Vi måste vara lika komplexa som unga kvinnor är!
Efter snart fem år som chefredaktör har småbarnsmamman Irena inga planer på att varva ner. Tvärtom. Hennes fokus är att digitala Veckorevyn ska fortsätta växa:
– Vi kan bli fler och större! Så jag hoppas på familjens förtroende att fortsätta utveckla Veckorevyn. Det är så himla skönt att Bonnier är ett familjeföretag med ett långsiktigt perspektiv med det de gör, säger hon.
– Det var också därför jag ens fick idén om att ta över, jag tänkte att de kanske tyckte att det var viktigare att Veckorevyn fanns kvar än vem som driver tidningen. Det här hade aldrig gått att göra på ett aktieägt, kommersiellt bolag.
Anders Hvidfeldt