Så blev Bonnier största förlagsgruppen i Tyskland

Första klivet in på den tyska bokmarknaden togs 1980. Då förvärvade Bonnier danska Carlsen/if som även hade ett dotterförlag i Hamburg. 
I dag är Bonnier Media Deutschland Tysklands största förlagsgrupp.
– Under de snart 50 år jag jobbat här har jag gjort många bra affärer och mångadåliga affärer. Den här är nog den som utvecklats bäst, säger Carl-JohanBonnier.

När Carl-Johan Bonnier 1979 anställdes på Semic, då ännuen del av Åhlén & Åkerlunds förlag, var hans uppdrag att drivautlandsverksamheten och förvärva liknande företag utanför Sverige. 

– Tidigt identifierade jag ett danskt bokförlag som hetteCarlsen/if och drevs av Per Carlsen, en äldre gentleman som var väldigt road avillustrerade barnböcker. Rasmus Klump, eller Rasmus Nalle som det heter påsvenska, och Pixi-böckerna är hans verk. Carlsen/if var även väldigt stora påTintin, Gaston, Spirou och andra seriealbum.

Sagt och gjort: Carl-Johan Bonnier ringde upp PerCarlsen, som han inte kände sedan tidigare, bara träffat på bokmässan iFrankfurt någon gång. Han visste att Per Carlsen inte hade egna barn som villeta över verksamheten och frågade därför honom hur han tänkte sig framtiden.

– Jag är intresserad av att sälja, men ni tackade ju nejför tre veckor sedan, svarade han. Det visade sig att Lukas Bonnier och KajLagerström på Bonnier Förlag hade övervägt att förvärva Carlsen/if i ett år.Men jag satt ju på Semic i Sundbyberg och hade ingen aning om det, berättarCarl-Johan Bonnier.

När väl alla oklarheter retts ut blev det till slut förhandlingmellan Carl-Johan Bonnier och Per Carlsen – sedan gick allt fort. 1980 köpteshela förlaget, inklusive dotterbolaget i Tyskland. I affären ingick ävenbolagets fastighet på Købmagergadei Köpenhamn. 

Carl-Johan Bonnier blev geschäftsführer, somman säger i Tyskland, tillsammans med Herbert Voss, en äldre herre som arbetatlänge ihop med Per Carlsen. När Voss slutade föll valet på Bruno Laudin.

– Vi hade väldigt trevligt under ungefär ettår. Sedan fick han hjärtslag och dog, bara 40 år gammal. På mottagningen efterBrunos begravning berättade hans fru för mig att hans bästa vän Viktor Niemannsom då arbetade på Rowolth Verlag skulle kunna bli en bra efterträdare.

Med Viktor Niemann på plats som förläggareflyttade Carlsen Verlag från Reinbek vid östtyska gränsen till en gammalbyggnad i Hamburg Altona där det fortfarande ligger. Sommaren 2023 firadeförlaget 70-årsjubileum.

– När vi anställt Viktor Niemann var ambitionenegentligen att bygga upp ett förlag för vuxna, inte ett förlag med huvudsakligutgivning av serie- och barnbilderböcker. Men Viktor Niemann kände hela dentyska förlagsbranschen väl och det ledde till att vi köpte andra förlag. Förstfamiljeägda Piper Verlag i München och så småningom även Ullstein Verlag iBerlin.

Bonnier Carlsen är idag Tysklands störstabarnboksförlag – till stor del tack vare Harry Potter. I slutet av 1990-taletköpte Carlsens dåvarande förlagschef Claus Schumann och några i hans teamrättigheterna till de tre första böckerna av JK Rowling.

– Sen publicerades den ena efter den andra utanatt något egentligen hände. Den första Harry Potter-boken sålde kanske 5 000exemplar, de följande två ytterligare några tusen, säger Christian SchumacherGebler, sedan 2014 vd för Bonnier Media Deutschland.

– Först när den fjärde Harry Potter-bokenpublicerades i USA exploderade allt och Tyskland drogs med i hypen. På bara ettår sålde förlaget tre-fyra miljoner exemplar av varje bok. Efter Harry Pottergav Carlsen ut Stephenie Meyers Twilight-böcker och de blev nästa stora succé iTyskland på den tiden.

Bonnier Media Deutschland är i dag den störstaförlagsgruppen i Tyskland. I gruppen ingår arsEdition, Adrian Verlag, CarlsenVerlag, Hörbuch Hamburg Verlag, Münchner Verlagsgruppe, Piper Verlag,Thinemann-Esslinger Verlag och Ullstein Buchverlage samt nystartade GutkindVerlag, med bas i Berlin.

– Jag har Europas bästa jobb i bokbranschen.Bonnier driver företaget med långt perspektiv, fokus är inte de kommande tremånaderna, säger Christian Schumacher Gebler, som är mycket optimistisk när detgäller den tryckta bokens framtid i Tyskland.

– Vi är lyckligt lottade eftersom det finns såmånga försäljningställen för böcker här jämfört med andra länder. I helaTyskland finns 4 000 bokhandlar, från små till stora. Ljudboksmarknaden ärmindre än tio procent.

Även Carl-Johan Bonnier gläds över bokensstarka ställning i Tyskland och alla framgångar för Bonnier genom åren på dentyska marknaden: 

– Att det skulle gå så här bra var ju svårt attförutse då för snart 45 år sedan. Självklart är det trevligt att någontingutvecklats så positivt, säger han.

– Men det är naturligtvis inte min förtjänst,utan det är Viktor Niemann och alla de som varit med under den här perioden somgjort det möjligt.

Anders Hvidfeldt