Amelia Adamo har bland annat varit chefredaktör för Vecko-Revyn och featurechef på Aftonbladet. Hon har startat de tre tidningarna Amelia, Tara och M-Magasin och lett dem till stora framgångar. Hon har fått många utmärkelser, exempelvis Stora Journalistpriset 1986, Lukas Bonniers Stora Journalistpris 2003 och Sveriges Tidskrifters Stora pris 2011.
Man kan säga att Amelia Adamo praktiskt taget föddes in i Bonniers och Åhlén & Åkerlunds förlag. Beviset på det hänger inramat på väggen hemma hos henne på Söder i Stockholm. Det är ett brev på Åhlén & Åkerlunds stiliga brevpapper där förlaget lovar att ta ekonomiskt ansvar för Elda Mucci och hennes nio månader gamla dotter Amelia, som tänker invandra till Sverige.
Så kom det sig att Elda Mucci började som städerska hos Marie Billum, som var chefredaktör för Hela Världen. Elda flyttade in hos Marie Billum 1947 tillsammans med Amelia – och resten har blivit presshistoria.
Amelia Adamo har ofta framhållit sin italienska bakgrund som en av framgångsfaktorerna i sitt liv. Och det är säkert riktigt, den vuxna Amelia blev en ovanligt färgstark och lite främmande fågel i vårt svenska folkhem.
Vägen till framgången var inte spikrak: Fil. kand. och sedan arbete på Svensk Damtidning 1975. Där genomgick hon en hård skola i veckopressjournalistik som assistent till redaktören för Eko-sidorna. Det gällde oftast att stå utanför eleganta fester tillsammans med en fotograf och se till att rätt människor plåtades och sedan fick rätt namn i tidningen.
Amelia kom till Husmodern 1979 men det var under hennes tid på Vecko-Revyn 1981–1983 som den första stora framgången kom. Hon arbetade som redaktionschef och tillsammans med chefredaktören Gunny Widell vände hon tidningens utveckling från katastrof till succé.
Detta uppmärksammades på Aftonbladet där hon var featurechef 1984–1991. Tidningsledningen hade märkt att Aftonbladet var svagt bland kvinnliga läsare och Amelias uppdrag var att vända den utvecklingen. Det gjorde hon med besked – men inte utan motstånd internt. Läsarna älskade det hon gjorde och Aftonbladets söndagstidningar och kvinnobilagor spelade under hennes ledning en stor roll för Sveriges kvinnor.
Tidning i eget namn
Amelia Adamos största insats inleddes när hon så småningom rekryterades tillbaka till Bonniers och då började fundera över att starta en helt ny tidning för kvinnor. Resultatet blev Amelia (1995) följd av Tara (2000) och M-Magasin (2006). Amelia var frontperson för samtliga och älskades av sin läsekrets alltifrån Amelias lite yngre till M-Magasins lite mognare kvinnor. Tricket var helt enkelt att Amelia startade ytterligare en tidning i takt med att hon själv blev lite äldre, och det fungerade.
Detta är en helt unik insats. Amelia Adamo har på egen hand introducerat tre stora tidningar – allt från idé till en fortsatt framgångsrik utgivning. Naturligtvis omgiven av duktiga medarbetare, men med henne som den kreativa motorn.