Från Äripäev till Repost – Bonnier verksamt i Baltikum sedan 1989

1989 startade Dagens industri affärstidningen Äripäev i Estland.
Tre år senare när landet knäade under rekordkyla chartrade tidningen en tanker med 1 700 ton eldningsolja med destination Tallinn.
Och engagemanget i Baltikum lever vidare än idag via medieplattformen Repost som publicerar information om kriget i Ukraina till ryssar i och utanför Ryssland.

Det var Dagens industris legendariske chefredaktör Hasse Olsson som fick idén om att starta en affärstidning i Estland. Han växte upp under andra världskriget och hade många estniska, lettiska och finska flyktingbarn som klasskamrater i skolan.

– Jag har alltid haft ett intresse som varit mer riktat österut än västerut. Det som hände i Baltikum under Gorbatjovs senare år, under perestroikan och glasnost, var ju en sjungande revolution, säger Hasse Olsson.

– Man sjöng och höll varandra i händerna, från Estland, över Lettland ända ner till gränsen till Litauen. En mänsklig kedja. Jag tänkte att det kunde vara intressant att starta en affärstidning, ekonomisk journalistik om marknadsekonomi var precis vad som behövdes där då.

Våren 1989 fick Hasse Olsson och Nisse Bonnier, i dåvarande Affärsförlaget, klartecken att göra och ge ut en testutgåva. 15 000 exemplar trycktes och tidningen sålde slut på bara några timmar.

Succén med testtidningen sporrade Hasse och Nisse att fortsätta. Styrelsen gav klartecken och första numret av Äripäev (”Affärer” på estniska) kom ut den 9 oktober 1989. Precis som Dagens industri trycktes den på rosa papper.

– Till att börja med tryckte vi tidningen i Vällingby och skeppade över den till Tallinn med Estline. Först kom Äripäev ut en gång i veckan, året därpå utökade vi utgivningen till fem dagar i veckan. I januari 2024 slutade vi ge ut en tryckt upplaga och numera är Äripäev helt digital, berättar Nisse Bonnier.

Satsningen i Estland var bara början. 1992 startades affärstidningen Dienas Bizness med redaktion i Riga i Lettland och året därpå körde man igång i Sankt Petersburg.

– Vi höll på i Ryssland i 25 år, ända tills vi mer eller mindre blev utkastade därifrån. Vladimir Putin instiftade en ny lag som innebar att utländska bolag inte fick äga mer än 20 procent i rysk media…

Men Dagens industri ägnade sig inte enbart åt affärsnyheter de första åren i Baltikum. Vintern 1992, året efter att Estland blivit självständigt, hämnades dåvarande Sovjetunionen genom att stänga av oljeleveranserna till landet.

– Vid det laget hade vi ju lärt känna de estniska journalisterna på Äripäev. Jag kunde till och med namnen på deras barn. När jag hörde att de frös, att de bara hade några få plusgrader hemma i lägenheterna, bestämde jag mig för att göra något. Jag ringde en redare som jag kände och beställde en oljetanker som skulle gå till Tallinn så fort som möjligt, berättar Hasse Olsson.

– Men jag måste ju säkra ekonomin också. En söndageftermiddag pratade jag med Claes Dahlbäck på Investor. Han sa ja direkt. Därefter kontaktade jag Handelsbankens koncernchef Arne Mårtensson och han sa också okej. Då hade jag en grundplåt på totalt 400 000 kronor.

Tre dagar senare anlände M/T Nefterudovoz fylld med 1 700 ton olja till Tallinn. Under tiden hade en insamling pågått i Dagens industri för att få in de totalt 1,2 miljoner kronor som oljeprojektet gick på.

När insamlingen avslutades var den uppe 1,6 miljoner kronor. Pengarna från Dagens industris läsare räckte både till att betala oljan, renovera en estnisk skola och till utbildningsstipendier åt estniska journalister.

När Hasse Olsson gick i pension 2004 hade tidningar efter Dagens industri-modell startats även i Litauen, Polen och Slovenien. I dag finns Bonnier News Business i 13 länder. Affärsområdet består av 40 företag, har nära 2 500 anställda och omsätter tre miljarder kronor.

– För nåt år sedan köpte vi en affärssajt i Tyskland och senast 30 procent av irländska Business Post. Nästa steg är Frankrike, berättar Peter Fellman, chefredaktör för Dagens industri och affärsområdeschef för Bonnier News Business.

Två dagar efter Rysslands invasion av Ukraina i februari 2022 blev Peter Fellman uppringd av Äripäevs vd Igor Röttorp.

–   Det som sker nu är skrämmande. Putin använder journalistik och information som ett vapen i kriget han startat. Vi ligger på gränsen till Ryssland, vi jobbar med journalistik och vi måste göra något sa han, berättar Peter Fellman.

– Då föddes tanken på Repost, en medieplattform med uppgift att nå ryssar med neutral information om kriget och till och med kontrapropaganda för att motverka Putins lögner.

Samtalet ledde till att i Igor frågade på sina sociala medier om det fanns någon som ville leda projektet. På bara någon timme fick han 300 svar. Till slut föll valet på Filipp Batkin, då chefredaktör för ryska Esquire.

I dag leder han Repost med åtta-nio journalister som flytt från Ryssland med sina familjer. De sitter på Äripäevs redaktion i Tallinn och jobbar mycket med sociala medier.

– Det är inte via Reposts sajt vi når ut bäst utan via Youtube, Instagram och Tiktok. Där når vi miljontals ryssar, omkring 1,2 miljoner unika tittare varje vecka enligt aktuella siffror, säger Peter Fellman.

Anders Hvidfeldt