Specialtidningsförlaget

Högre levnadsstandard och mer fritid för svenskarna lade grunden för en ny typ av tidskrift: specialtidningarna. Tidningarna skulle inte bara underhålla som veckotidningarna, utan även aktivera läsaren och bjuda på ny kunskap. I en lättillgänglig förpackning.

Rekordåren på 1950-talet och 1960-talet inom den svenska industrin och ekonomin skapade ett större välstånd för alla. Och 1963 infördes en ny semesterlag som gav alla rätt till fyra veckors semester. Svenskarna hade nu både mer pengar i plånboken och mer fritid. Det vill säga tid och råd att utveckla olika intressen och ”hobbies”.

På Åhlén & Åkerlund fanns sedan 1948 Teknikens Värld och sedan 1957 Allt i Hemmet, som kan ses som förlagets första specialtidningar. På 1960-talet var det dags för en större satsning inom området. Lukas, som tagit över som vd på Åhlén & Åkerlund från Albert jr år 1957, tog 1961 initiativ till en specialtidningssektion. Tre år senare avknoppades verksamheteten till ett eget förlag – Specialtidningsförlaget.

Uppdraget att utveckla specialtidningarna gick till Erik Westerberg. Han hade kommit till Åhlén & Åkerlund 1955 från Aftonposten i Göteborg. Han arbetade till en början med centrala uppgifter på förlaget, till exempel utbildning. Specialtidningarna skulle bli Åhlén & Åkerlunds viktigaste vapen i konkurrensen med tv om läsarnas/tittarnas tid. Både Lukas och Albert jr var djupt involverade i verksamheten och kom med förslag på nya titlar.

Allt från båtar till bebisar

Tidiga titlar bland specialtidningarna var Motorbåtsnytt från 1960, som året därpå bytte namn till Båtnytt. Utgivningen speglade både Lukas och Alberts stora seglingsintresse, och de var båda starkt engagerade i tidningens innehåll och utveckling. Andra tidiga titlar var Filmteknik (1961), Allt om Bilen (1961), Foto (1966) och Hobby (1961).

Några av tidningarna från specialtidningsförlaget
Några av tidningarna från specialtidningsförlaget

Specialtidningarna hade relativt låga upplagor jämfört med de mer allmänt hållna veckotidningarna. Men det specialiserade innehållet innebar att köparen var beredd att betala mer för produkten. Utformningen var en balansgång mellan fackmaterial och underhållning. Det var viktigt att innehållet inte var riktat mot specialister utan mer populärjournalistiskt. Papperskvaliteten var också viktig.

En annan viktig faktor för framgång var publikationens namn. Många tidningar fick namn som började på ”Allt”, liksom föregångaren Allt i Hemmet. ”Allt” associerade till redan etablerade tidningar, så en ny titel fick automatiskt draghjälp av inarbetade varumärken.

Specialtidningsförlaget blev snart det ledande förlaget inom specialtidningar i Sverige, mycket tack vare sin stilbildande journalistik och layout. Och även de marknadsanalyser som Erik Westerberg ansvarade för. Bland de mer långlivade titlarna finns Allt om Mat (1970), Vi föräldrar (1968), Teknikens Värld, Sköna Hem (1979) och Illustrerad Vetenskap (1984). Även Veckans Affärer (1965) föddes inom Specialtidningsförlaget. Tidningarna ges än i dag ut av Bonniers.

Läs mer om specialtidningarna i:

Mats Larsson – Å&Å Drömfabriken