Inspirationsdag för Läsa Äger
En dag i läsandets tecken – inspiration, motivation och gemenskap
Den 10 april blev en minnesvärd dag för läsandets kraft, fylld av både inspiration, viktiga samtal och gemenskap. Under temat Inspiration – Motivation – Gemenskap samlades lärare, författare, forskare och eldsjälar för att tillsammans lyfta läsningens betydelse och dela med sig av erfarenheter och projekt som gör skillnad.
Dagen inleddes klockan 9.30 med fika och mingel, där samtalen redan började flöda över kaffekoppar och fika. Strax därefter tog programmet fart.
Först ut var professor Linda Fälth, som delade med sig av aktuella och läsfrämjande projekt med tydligt fokus på att främja läsutveckling hos barn och unga. Därefter intog författare, lärare och kollega Anne-Marie Körling scenen – en eldsjäl som med både värme och skärpa påminde oss om varför läsning är en demokratisk rättighet och ett pedagogiskt ansvar.
Efter en god lunch var det dags för professor emeritus Mats Myrberg, som med sin långa erfarenhet inom läsforskning bidrog med viktiga perspektiv och statistik som satte dagens samtal i ett större sammanhang.
Under eftermiddagen uppmärksammades även Årjäng som Året 2024 Läsa äger-kommun samt Malin Liljeqvist från Växjö som Årets Läsa äger-eldsjäl – två utmärkelser som firade det långsiktiga arbete som görs för att minska lästappet och främja läsglädje i hela landet.
Det fanns också gott om tid för frågor, diskussioner och erfarenhetsutbyte – något som många deltagare lyfte fram som en av dagens höjdpunkter. Dagen fortsatte med en inspirerande guidad visning på Junibacken, där barnbokens magi mötte verklighetens pedagogik.
Kvällen avslutades på Bonniers konsthall med bubbel, snittar och bokrelease. För den som ville och hade möjlighet fanns chansen att fira släppet av den nya boken Läsa äger – så minskar vi lästappet. En bok som samlar kunskap, erfarenheter och konkreta metoder för att stärka barns och ungas läsförmåga – och lust.
En dag att minnas. En dag som gav ny kraft till alla som kämpar för läsningens plats i skolan, i samhället och i varje barns liv.