Mellan frihet och krav: ska alla läsa på samma sätt?

Biblioteken breddar synen på läsning – forskare och pedagoger i samtal

På bibliotek och i klassrum möter vi i dag en mångfald av läsare – från bokslukare som älskar tryckta sidor till dem som hellre ”öronläser” genom ljudböcker. Men är alla sätt att läsa lika värdefulla? Och hur kan biblioteken bäst stödja olika sätt att ta till sig text, samtidigt som de stärker både läsförståelse och läslust?

Det var några av de frågor som stod i fokus under ett aktuellt seminarium där forskare, pedagoger och bibliotekarier samlades för att vidga perspektiven på läsning utan att fastna i en diskussion om rätt och fel.

Moderator för samtalet var Lovisa Fhager Logothetis, generalsekreterare för Bonniers Familjestiftelse. Bland deltagarna fanns Susanna Cederquist (En bild av dyslexi), forskaren Idor SvenssonLisa Ohlsson Dahlquist från MTM samt representanter för både skol- och folkbibliotek.

Se hela samtalet här>